Je moet schieten anders kun je niet scoren - FGHS Logistiek

Nieuws

15/06 - Je moet schieten anders kun je niet scoren

In de online presentatie van Sportfocus (het tweejaarlijks onderzoek van en door de sportbranche) en tijdens de FGHS ALV zijn de uitkomsten van het onderzoek gepresenteerd. Ook heeft Robbert de Kock van de WFSGI (wereldfederatie van sportleveranciers) in het SBC een presentatie gegeven over het zeer interessante onderzoek van WFSGI & McKinsey; “Sporting goods 2022: The new normal is here”.

In beide rapporten worden de uitkomsten van een aantal onderwerpen op een rij gezet om een beeld te geven van wat aan de basis ligt van de transitie van de sportsector. Voor drie van deze genoemde trends biedt FGHS Logistiek u mogelijkheden om in te spelen op de veranderende markt: duurzaamheid, social commerce en de supply chain puzzel.

Zoals genoemd in het verslag van Sportfocus zijn er volop kansen om te winnen in een markt in transitie. “Je moet schieten anders kun je niet scoren” is de beroemde quote van Johan Cruijff. En als je niet scoort, dan win je niet. Je moet kansen krijgen of creëren en dat geldt ook voor de sportsector. Er zijn volop mogelijkheden, FGHS Logistiek geeft hieronder opties voor de drie focusgebieden.

DUURZAAMHEID (Sportfocus p.44, WFSGI & McKinsey p.38)
Het thema duurzaamheid is niet nieuw, maar wordt wel steeds relevanter. Bewustwording onder consumenten stijgt en overheden zetten druk op partijen, die dienen te voldoen aan steeds hogere
standaarden en nieuwe wet- en regelgeving. FGHS Logistiek heeft een concept ontwikkeld, CO₂ Improve, dat helpt sport(mode) bedrijven inzicht te krijgen in hun CO₂-footprint en ondersteunt bij het verminderen van de CO₂-uitstoot van logistieke activiteiten door innovatie en samenwerking. CO₂ Improve biedt hoogwaardige, door de overheid gecertificeerde, monitoring die voldoet aan toekomstige normen. De resultaten van de CO₂ Improve analyse kunnen worden gebruikt voor officiële rapporten en doeleinden. FGHS Logistiek ondersteunt u graag met het behalen van uw ambities & CO₂-reductiedoelstellingen.

SOCIAL COMMERCE (Sportfocus p.52, WFSGI & McKinsey p.30)
De maatschappij digitaliseert in een rap tempo en daarmee ook de consument. Digitale technologie blijft zich verder ontwikkelen en zo ook de middelen die door de sportsector ingezet kunnen worden om in de behoeften van de digitale consument te voorzien. Samen met Gateway O, geeft FGHS Logistiek u de mogelijkheid om uw producten op een laagdrempelige manier te verkopen aan de Chinese consument. China is de grootste e-commercemarkt ter wereld. De kans om er succes te boeken is dankzij deze full-service oplossing een stuk dichterbij. Gateway O maakt hierbij gebruik van digitale kanalen, die in het land wat anders zijn ingericht dan bij ons in het Westen. Business modellen baseren op social media zoals Instagram en Facebook is bijvoorbeeld geen optie. Wel kan de app WeChat fungeren als poort naar China. Voor een deel is deze vergelijkbaar met ‘ons’ Whatsapp. Gateway O draagt zorg voor alle processen achter de inrichting van de winkel op WeChat, een full-service oplossing. Neem contact op en ontdek hoe Gateway O, in samenwerking met FGHS Logistiek, kan helpen bij de verkoop van uw product aan de Chinese consument.

SUPPLY CHAIN (Sportfocus p.48, WFSGI & McKinsey p.52)
De essentie van sportretail, vraag en aanbod samenbrengen, is niet veranderd. De manier waarop wel, en de invulling van de supply chain en de rol van de diverse stakeholders daarbinnen is volop in beweging. De sportbranche heeft te maken met de logistieke gevolgen van de pandemie, de druk op de supply chain is enorm. Merken en leveranciers hebben een gepaste strategie nodig om deze uitdagingen het hoofd te bieden, FGHS Logistiek kan hierbij helpen. FGHS Logistiek adviseert FGHS-leden met betrekking tot transport en logistiek in brede zin. De dienstverlening bestaat uit: logistiek advies, ontwikkelen van logistieke concepten op het gebied van duurzaamheid en innovatie, advies met betrekking tot procesinrichting, logistiek gerelateerde automatisering en bedrijfsbegeleiding bij toetreden van externe markten. Logistieke voordeelarrangementen zijn overeenkomsten met logistiek dienstverleners (vervoerders) die tot doel hebben om de logistieke (vracht)kosten bij FGHS leden te verminderen.

Heeft u na het lezen van dit bericht vragen of is uw interesse gewekt om verder over een onderwerp te praten, dan vernemen wij dat graag. U kunt hiervoor contact opnemen.


Gratis Logistieke Scan