01/05 - De impact van de Rode Zee-crisis op de scheepvaartindustrie
Na maanden is nog steeds niet duidelijk of er snel een einde komt aan de crisis op de Rode Zee. De Rode Zee-crisis zorgt al maanden voor onrust van de containermarkt vanuit Azië. Na de eerste aanvallen in december hebben de meeste rederijen besloten om hun vaarroute te wijzigen. De situatie in de Rode Zee was in korte tijd té gevaarlijk geworden voor doorgaand scheepvaartverkeer. Rederijen moesten omvaren via Kaap de Goede Hoop, waardoor de transittijden zijn toegenomen met 10-15 dagen.
Vorige maand heeft er wederom een explosie plaatsgevonden op een schip in de buurt van de Golf van Aden. Er wordt nog steeds gestreden tegen aanslagen en rebellen en er zijn geruchten over nieuwe aanvallen. Ondanks de oprichting van de Amerikaanse maritieme operatie “Prosperity Guardian” en de recent door Europa opgezette missie “Aspides”, is de situatie nog niet onder controle. De leider van de Houthi-rebellen, Abdul Malik al-Houthi, heeft recent een videoboodschap gedeeld. Hierin kondigde hij aan dat zijn aanhangers hun pijlen ook gaan richten op scheepvaartverkeer buiten de Rode Zee. Hij doelde hiermee op het voornemen om schepen aan te vallen die hun route vervolgen van en naar Kaap de Goede Hoop.
Transport per spoor voor kortere transittijden
De Rode Zee-crisis blijft een aanhoudende zorg voor de scheepvaartindustrie, met nog geen zicht op een snelle oplossing. Rederijen worden geconfronteerd met langere transittijden en hogere kosten als gevolg van de onveilige situatie in de regio. Een alternatieve oplossing om toch kortere transittijden te realiseren, is transport per spoor. Voor meer informatie over deze mogelijkheid en andere alternatieven kunt u contact opnemen met FGHS Logistiek op 088 – 9910077.