Tarieven schieten omhoog door Chinees nieuwjaar & problemen Rode Zee - FGHS Logistiek

Nieuws

07/02 - Tarieven schieten omhoog door Chinees nieuwjaar & problemen Rode Zee

Stilliggende schepen en omvaren via Kaap de Goede Hoop is de reactie op recente aanvallen op schepen in de Rode Zee. Verschillende rederijen hebben operaties door de Rode Zee gestopt of omgeleid. De problemen rondom de Rode Zee zijn, samen met het Chinees Nieuwjaar (10 t/m 17 februari 2024), van grote invloed op de containermarkt vanuit Azië. Tarieven stijgen en transittijden nemen toe.

Vertraging
Omdat fabrieken ruim een week gesloten zijn, is het ladingaanbod na afloop van het Chinees nieuwjaar altijd laag. Om deze reden annuleren rederijen een aantal afvaarten, ook wel blank sailings genoemd. Importeren vanuit China kan in deze periode al flink langer duren dan normaal. Daarbij komt de vertraging die het omvaren via Zuid-Afrika met zich meebrengt, zo’n 7 tot 11 dagen. Een langere reistijd betekent dat rederijen hun schepen en containers uiteindelijk minder vaak kunnen inzetten. Dit resulteert in een tekort aan lege containers in Azië. Deze tekorten komen nu vooral voor in Noord-China en naar verwachting binnen 2 tot 3 weken ook in grote havens als Shanghai en Ningbo voor. Daarnaast zorgt dit tevens voor extra druk op de tarieven.

Prijsstijging
De zeevrachttarieven zijn afgelopen maand al enorm gestegen, zoals te zien is in de FGHS zeevrachtindex. Om de kosten te compenseren hebben rederijen ook extra toeslagen in het leven geroepen (contingency adjustment surcharge, transit disruption surcharge, rate restoration initiative). De Europese koepelorganisatie van verladers (ESC) vindt de toeslagen te hoog, buitenproportioneel, en hebben ze aanzienlijke gevolgen voor bedrijven die goederen via zeetransport exporteren en importeren. De ESC is hierover in gesprek met de Europese Commissie.

FGHS Logistiek zeevrachtindex
Voor leden van FGHS is er een waardevol hulpmiddel beschikbaar om inzicht te krijgen in de kosten van zeevracht: de FGHS Logistiek zeevrachtindex. De zeevrachtindex weegt verschillende factoren, waaronder de SCFI-index en de CCFI-index, evenals de ontwikkelingen van de olieprijs en de valutakoers EUR/USD. Hierdoor krijgen leden een nauwkeuriger beeld van de kosten en trends in de zeevrachtindustrie.

FGHS Logistiek werkt aan meerdere initiatieven om de kosten voor zeevracht te laten dalen. Mocht u meer willen weten of vragen hebben over zeevracht, dan kunt u contact opnemen met FGHS Logistiek, 088 – 9910077.


Gratis Logistieke Scan